Gorillasafari i Uganda bestilt!!


Da har jeg vært så heldig å få tak i tillatelse til å dra på safari til et av verdens sjeldneste og utrydningstruede dyr!! 


Ca 786 av disse mektige skapningene finnes i verden og omtrent halvparten holder til i parken jeg skal til. 

Stemningsmusikk finner vi her!


Etter mye frem og tilbake har jeg endelig fått tak i en Gorilla Permit. De aller fleste går gjennom turoperatører og reisebyråer i Uganda og nabolandene for å få tak i denne billetten eller en safari. Prisene her varierer noe voldsomt og ligger på alt mellom 6500 - 15000 for en dag eller flere. Svindyrt er det, men absolutt verdt det tror jeg. I motsetning til de fleste andre så tok jeg kontakt med Ugandas dyrelivs myndigheter og klarte å få tak i en billett gjennom de. Ikke fullt så lett å få tak i når disse billettene blir lagt ute mange år i forkant, på grunn av etterspørsel, og de fleste turoperatører der nede kjøper opp i store kvanta. 


Kun selve billetten for 1 dag sammen med fjellgorillaene koster 500USD (Ca 2700,-).


Det hadde vært veldig lettvint å tatt det gjennom en reiseoperatør som hadde ordnet alt fra henting på campingen/mat/transport/guide/hus osv, men det er fint med en utfordring. Nå må jeg først oppsøke kontoret deres i hovedstaden for å få billetten. Deretter må jeg skaffe meg haik/bil/buss til parken (rundt 10 timer i bil), når jeg kommer frem må jeg finne et sted å sove for nettene. Det som kan være litt sketchy er at jeg MÅ være ved et bestemt sted i parken kl 06:00 på morgenen. Kommer jeg for sent ryker billetten og rundt 3000 flis..


Så får håpe at transport/mat/hus ordner seg og at jeg kommer frem i tide. Kanskje får jeg meg et eventyr eller to på veien, JAH MAN!
Gorilla familien jeg har fått tillatelse til å besøke heter Habinyanja og holder til i Buhoma området i Bwindi Impenetrable National Park, nokså nærme grensen til Rwanda. Denne familien består av 15 fjellgorillaer, 2 av de er Silverbacks (flokkleder/SVÆR GORILLA!!!)


Det sies at dette er en av de tøffeste trekkingene/turene for å se gorillaer, perfekt!


Det er nøyaktig denne turen jeg skal på!

One Response so far.

  1. Anonymous says:

    Camilla: Jaaa! Gorillan er min bestevenn! Kos deg!!!!

Gi meg en hilsen!