Kenya

I tiden fremover kommer jeg til å presentere land/steder jeg ønsker å besøke på reisen. Kommer nok ikke til å få tid til å besøke alle stedene, men flesteparten av stedene vil jeg prøve å komme innom.




Første stopp på reisen blir uansett Kenya!



_____________________________________________________________________________________________________________


Land: Kenya
Hovedstad: Nairobi.
Areal: 582 650 km²
Befolkning: Ca 41 millioner
Styreform: Republikk
Plan i Kenya: The Great Migration i Masai Mara


For å komme i rett modus gå inn på denne linken, still den på 1080 HD og drøm deg bort.... 


Deretter kan dere gå inn på denne linken og ha musikken med dere videre.


Kenya er plassert ved kysten av Øst-Afrika og ligger midt på ekvator. Landet er en del større enn Norge arealmessig og et befolkningstall på rundt 40 millioner. Kenya er et fattig land, noe som også påvirker gjennomsnittlig levealder på rundt 57 år. Etter en trøblete historie med innblanding fra Storbritannia ledes Kenya nå av den gamle reven Mwai Kibaki. 



Som dere så i filmen er dette noe av det jeg forventer av Kenya. Jeg lander i Nairobi natt til 19.juli og tar et par rolige dager i hovedstaden før jeg reiser videre. Nairobi er en moderne storby og ligger rundt 1800 meter over havet. Temperaturen her i Juli er dermed ikke mye mer enn rundt 20 grader, men lavere i terrenget ligger gjennomsnitts temperaturen rundt 25-30 grader i Juli.


Etter et par dager i Nairobi drar jeg avgårde på safari i nasjonalparken Masai Mara. Timingen for å få med seg "The Great Migration" er perfekt. Den store dyrevandringen er en årlig syklus hvor dyrene forflytter seg etter som beitet og klimaet endrer seg, og er en nødvendig reise for å overleve. Dyrene befinner seg mest sannsynlig nord i Tanzania når jeg kommer ned, og det kan derfor hende jeg må ta turen til Serengeti fremfor Masai Mara for å få med meg dyrevandringen. Rundt 2 millioner dyr tar del i det som kalles for verdens største dyreshow. Tanken er en 3-5 dagers safari. Om det blir Masai Mara eller Serengeti vil tiden vise, men jeg vil også få med meg når et par millioner dyr krysser Mara elven, mens sultne krokodillene ligger på lur.



Gi meg en hilsen!