Tanzania

Etter fjellgorilla safari og opphold i Uganda er ferdig setter jeg kursen mot en mer avslappende tid på Zanzibars strender - blant annet.




Neste land blir dermed Tanzania!





Land: Tanzania
Hovedstad: Dar es Salaam
Areal: 945 087 km²
Befolkning: Ca 42 millioner
Plan i Tanzania: Slappe av


Som vanlig starter vi med et innslag fra youtube, her fra Zanzibar!


Du får sette på denne før du begynner å lese!


Tanzania ligger på østkysten av Afrika, med grense til blant annet Kenya og Uganda. Jeg holder meg nok derfor i området rundt disse tre landene. T


Tanzania er kjent for å være et av de beste stedene i Afrika til safari og spesielt Serengeti og NgoroNgoro krateret er populære destinasjoner for å se de fem store (Elefant, Løve, Bøffel, Nesehorn og Leopard). Tanzania er også verdenskjent for Zanzibar og milesvis med lange hvite strender.


Det er først og fremst Zanzibars verdensberømte strender som trekker meg. Øyen som er kjent for å være frodig, varm og med noen av verdens beste strender og dykkemuligheter frister meg. Dette blir nok første mulighet til å dykke for meg på turen og lista vil nok ligge høyt oppe etter dykk rundt Zanzibar! Her får jeg dermed muligheten til å roe virkelig ned og tar meg nok rundt en uke med fullstendig avslapping. DET skal bli deilig. Øyen er også kjent for krydder, skilpadder, relativt lite folk og palmer.


Zanzibar blir et stort høydepunkt i forskjellig grad fra safarier i Uganda og Kenya. Det sies at det er nokså dyrt å leve der, men jeg liker å tro at jeg fortjener det etter et par år med jobbing.


Langs kysten ligger korallrev og små øyer med hvite strender. Den mest kjente er Cahnguu Island, mest kjent som Prison Island - fangeøya. Det går ferge ut for dem som vil besøke kolonien av havskilpadder. En kryddertur er et must. Cashewnøtter, muskat, kanel, kardemomme, sort pepper, chili, røde og grønne bananer, avokado og all verdens tropiske frukter. Klimaet i august/oktober ligger rundt 25 grader. Turkisblått hav ruller dovent inn over kritthvite sandstrender, grønne palmer svaier i vinden med tunge kokosnøtter under den strålende solen. Her overgår virkeligheten seg selv med milelange strender, fargerike korallrev, pittoreske dhow-båter i solnedgangen og kokospalmer så langt øye kan se. Jeg gleder meg....


One Response so far.

  1. Anonymous says:

    Wooh-ho-how!
    Dette så smuuuud ut! :)

    -Mina

Gi meg en hilsen!