Reisevaksiner

I slutten av januar var jeg for å ta vaksiner på vaksinasjonsklinikken på Ullevål Sykehus. For deg som kanskje skal ut å reise og lurer på hvor/hvilke/pris på vaksiner har jeg noen tips.


Vaksiner er en lur investering, i flere land er det også påbudt at du har vaksiner. Lurt å ta sine forholdsregler før turen..



Jeg sjekket priser med mange forskjellige klinikker, både private og kommunale. Kommunale vaksinasjonsklinikker har faste priser overalt og har ikke lov til å justere på prisene, slik som private klinikker har muligheten til. 


Bestemte meg for å bestille time på vaksinasjonspoliklinikk til Ullevål Sykehus. Ventetiden her var rundt 2-3 uker, kan nok forvente en kortere ventetid hos private klinikker.


Etter jeg hadde fortalt om reiserute, plan med turen, lengde på opphold osv endte jeg til slutt opp med følgende vaksiner:


Hepatitt A (Påfyll i løpet av 6-12 mnd, holder deretter i minst 20 år)
Tyfoid (Holder i 3 år)
Gulfeber (Holder i 10 år)
Difteri (Holder i 10 år)
Tetanus, stivkrampe (Holder i 10 år)
Samt resept på malaria medisiner


Totalt havnet dette på rundt 1300,-. Da er legetime, tillegg, vaksine osv inkludert. Dose nr.2 for Hepatitt A er ikke inkl i prisen.



Samme vaksiner på f.eks Reiseklinikken havner på rundt 1800,-.


Prisnivået ligger rundt 15-20% billigere ved kommunale vaksinasjonskontorer enn ved de private klinikkene. 


Det er for øvrig trafikken som skader flest nordmenn på utenlandstur. Pass derfor på å ha en god reiseforsikring..

Gi meg en hilsen!